Support door Kaat Vink & partners
Het belang van persoonlijke ondersteuning
Kaat Vink & Partners biedt onafhankelijke persoonlijke ondersteuning aan voor betrokkenen die te maken hebben gehad met klachten, calamiteiten of andere ernstige gebeurtenissen in de zorg.
Vaak ervaren betrokkenen langdurige impact van deze gebeurtenissen, maar vinden ze het moeilijk om hierover te praten met collega’s. Ervaring leert bovendien dat dergelijke gebeurtenissen dikwijls evenzeer impact hebben op collega’s. Dit kan zijn vanuit eigen ervaring, maar ook door gevoelens van onmacht en onrecht. Hierdoor is het voor de collega moeilijk om onafhankelijke steun te bieden aan de betrokkene, waardoor deze zich geïsoleerd kan voelen. Dit leidt tot het “second victim”-effect, waarbij mensen langdurig lijden onder de emotionele last van de gebeurtenis. Het risico op uitval op het werk neemt hierdoor toe.
Om dit te voorkomen, biedt Kaat Vink & Partners ondersteuning door onafhankelijke ervaren coaches die zijn opgeleid volgens de vereisten van de Nobco (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) en/of zijn gespecialiseerd in stress/burn-out coaching. De ondersteuners bieden een vertrouwelijke omgeving waarin betrokkenen vrijuit kunnen praten over wat ze hebben meegemaakt en wat de impact daarvan is op hun welzijn en functioneren. Door deze ondersteuning kunnen ze beter omgaan met hun ervaringen en hun veerkracht vergroten. Hierdoor wordt het risico op uitval sterk verminderd.
Strippenkaart
Kaat Vink & Partners biedt een support-tegoed aan voor 10 uur, met een geldigheidsduur van 2 jaar. Een begeleidingstraject neemt doorgaans tussen de 2 en 6 uur in beslag. De ondersteuning bestaat uit gesprekken, tussentijds telefonisch contact en laagdrempelige toegankelijkheid van de coach gedurende het hele traject. De gesprekken kunnen zowel online, telefonisch als op locatie plaatsvinden.
De Strippenkaart is niet persoonsgebonden en kan dus worden gebruikt voor verschillende medewerkers die behoefte hebben aan ondersteuning. Bij gebruik van de Strippenkaart ontvangt u een gedetailleerde verantwoording van de tijdsbesteding. Deze verantwoording is niet herleidbaar naar de betrokken medewerker om onafhankelijkheid te kunnen waarborgen.
Ondersteuning van medewerkers die zijn betrokken bij een klacht, incident of calamiteit valt onder de ARBO-verplichtingen die een zorginstelling heeft. De ondersteuning kan daarmee uit de gereserveerde ARBO-middelen worden bekostigd.